SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Friday, June 10, 2011

Penat memang la penat tapi seronok :)

Balik kampung hari tu, ada dua kenduri. kebetulan dua hari berturut2 pulak tu. Masa hari pertama tu, rumah mak saya jadi tempat memasak. So, penuh la dengan barang2 masak...huhu. Bila saya sampai je dari kl, orang tengh merewang kt tepi rumah. Diorang masak kt rumah mak saya sebab senang. rumah kenduri (pakcik saya) tu sebelah je dgn rumah mak saya. Pasang khemah pun sebelah rumah kitorang je. jadinya khemah tu penghubung antara rumah pakcik dgn rumah mak saya la. Ehemmmm teringat pulak setahun yg lalu :))
Saya ni takde la pandai sgt buat kerja. tapi disebabkan org duk merewang kt situ, saya pun ambik bahagian jugak la. So, saya dah blajar buat pajeri nenas...yahooo :)
Yang lain2 saya jadi tukang kemas je. Pastu masak nasi goreng dgn suami saya untuk tukang2 masak pagi masa hari kenduri tu. Dan tolong la apa yang patut. berpeluh ok. saya tak pernah pulak terlibat dlm kenduri mcm ni..hehe seronok walaupun penat. sampai dah tghari baru mandi tukar baju proper sikit. pagi2 tu pakai seluar dgn tshirt je la sebab nk tolong2 kan. Tapi bila dah tukar baju pun still la buat kerja. bukan duk sesaje je. Rasa bertanggungjawab nak menolong. takkan nak biar org lain buat kan. Faham2 je la rumah memang berkecah la sebab orang keluar masuk ikut sliding door. semua diorang main pijak je melekit2 rumah takyah cakap la. siapa lagi nk jadi tukang lap semua tu? saya la orangnya. Berapa kali lap dan berapa kali sapu lantai entah. nak patah pinggang ni rasanya.
Tapi takpelah. dulu, masa saya kawin pun, diorang macam ni jugak. Masa saya kawin, pakcik dgn makcik yang ni jugaklah yang tolong masak. masa tu masak kt rumah diorang. mesti berkecah2 macam ni.. huuu baru saya tahu bukan senang ok nak berkenduri bagai nih. Nak senang, catering ajer. cuma rasa bermasyarakat la sikit bila merewang ramai2 tu. nak2 duduk dlm family mcm ni.
Bila dah habis kenduri, malamnya (kt sana org still dtg walaupun dah malam). Saya tukang kemas pinggan mangkuk pulak. Seronok mmg seronok tapi pinggang macam nak patah. Bayangkan bila tukang cuci pinggang dah balik, kita yang kena setelkan semua. Bab periuk besar mmg dah bagitau pengantin (adik sepupu) suruh basuhkan sbb saya tak larat ooo. Yang lain2 setel. 
Esoknya, lepas breakfast, saya pergi rumah anak buah  sebelah suami plak...huhuu sampai2 je tolong ape yang patut. pastu balik mandi then sambung lagi tolong2. bayangkan berkebaya bagai tak alih2 jadi tukang basuh pinggan mangkuk, tukang angkat gulai.... hehe dah la cuaca panas yang amat. menitik2 peluh. sakit pinggang semalamnya pun belum habis, ditambah lagi. Biasa la, adat kan :)
**Gambar mmg tak ambik sebab jadi penanggah..mana nak pegang camera. even handbag pun tinggal dlm kereta je.pegi selai sepinggang je la. mmg niat nk menolong bukan melopong...oppssss =P

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top