SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Friday, February 25, 2011

Orang Islam baca Bible, boleh ke?

Dalam agama Islam dikenal empat buah kitab yang wajib kita percaya serta kita imani. Jumlah kitab suci sebenarnya tidak dijelaskan dalam Alquran dan juga dalam Hadis. Selain dari kitab Allah yang diturunkan melalui rosul melalui malaikat jibril, kita juga bisa berpedoman pada hadist nabi Muhammah SAW dan sahifah-sahifah / suhuf / lembaran firman Allah SWT yang diturunkan pada nabi Adam, Ibrahim dan Musa AS.

Percaya pada kitab-kitab Allah SWT hukumnya adalah wajib 'ain atau wajib bagi seluruh warga muslimin di seluruh dunia. Dilihat dari pengertian atau arti definisi, kitab Allah SWT adalah kitab suci yang merupakan wahyu yang diturunkan oleh Allah SWT melalui rasul-rasulnya untuk dijadikan pedoman hidup umat manusia sepanjang masa. Orang yang mengingkari serta tidak percaya kepada Alquran disebut orang-orang yang murtad.

Daftar kitab Allah SWT beserta Rasul penerima wahyunya :
1. Kitab Taurat diturunkan kepada Nabi Musa AS berbahasa Ibrani
2. Kitab Zabur diturunkan kepada Nabi Daud AS berbahasa Qibti
3. Kitab Injil diturunkan kepada Nabi Isa AS berbahasa Suryani
4. Kitab Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW berbahasa Arab

Tambahan :
Kitab suci injil yang saat ini dijadikan kitab suci oleh kaum nasrani / kristen katolik & protestan sangat berbeda dengan injil yang diwahyukan kepada nabi Isa AS semasa hidupnya untuk kaumnya. Oleh sebab itu datang Alqur'an untuk menjadi penyempurna seluruh kitab suci yang pernah ada.

Tapi kebayakan kita sekarang ni, tak pernah baca/beli/buka kita lain selain Al-Quran kan? Termasuklah saya. Sampaikan bila stay kt hotel yang ada menyediakan kitab Bible dalam laci, terus tak pegang dan mmg takkan bukak dah laci tu. Sebab? takut pegang kitab tu jatuh kepada hukum haram... hahahhaa fahaman mana belajar nih? Kalau nampak kt library pon, mmg takkan sentuh punya sebab takut haram atau takut terpengaruh atau takut terpercaya apa yang ada dalam tu.

Kitab injil menurut perspektif islam
Kitab Injil merupakan salah satu daripada empat buah kitab Islam. Kitab ini mengandungi wahyu Allah Taala kepada Nabi Isa a.s. Ia diturunkan khusus untuk umat Nabi Isa a.s. Kitab Injil merupakan kesinambungan kitab-kitab Nabi Allah yang terdahulu iaitu Zabur dan Taurat. Kitab Injil kemudian diikuti dengan penurunan kitab suci yang terakhir iaitu Al-Qur'an kepada Nabi Muhammad s.a.w, sebagai pelengkap kepada semua kitab-kitab suci yang sebelumnya. Dengan turunnya Al-Quran, secara tidak langsung semua ajaran kitab-kitab yang terdahulu termansuh dengan sendirinya.

Al-Quran menyatakan bahawa Injil dan Taurat telah ditahrif (diubahsuai iaitu ditokok tambah dan dikurangi) oleh penganut-penganutnya yang menyeleweng selepas Nabi Isa diangkat ke langit

Sebenarnya kita kena baca kitab2 tu semua dan percaya. Cuma, Bible yang penganut Kristian pegang skg ni dah diubahsuai. Bukan lagi kitab Injil yang asal2 dulu. Maksudnya isi isi dia dah diputar belitkan oleh org kristian.

Kita kena baca kitab2 tu semua untuk mendalami Islam. Kalau tak, kita takkan tahu isi kitab2 tu semua. Tapi, jangan ikut ajaran dalam tu sebab semuanya dah ditukar/ubahsuai. Al-Quran lah yang paling lengkap. So, kita baca dan amalkan apa yang ada dalam Al-Quran ;-)

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top