SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Friday, April 22, 2011

Terus terang itu PERLU

Bila kita buat salah, mesti mintak maaf, kan? Tapi kadang2 kita mintak maaf sebab nak mendamaikan suasana yang tegang. Maaf boleh menenangkan jiwa dan mententeramkan hati. Kadang2 kita tak tahu pun kita yang bersalah dalam sesuatu situasi tersebut. Tapi adalah lebih bijak kalau kita yang meminta maaf. Tapi...tak semudah yang disangka. susah ok. payah sgt nk mintak maaf. lagi nk salahkan pihak lain ada lah kot.

Memang tak dinafikan semua manusia ada ego tersendiri. Sebab tu lah antara penyebab kenapa sukarnya MAAF nak diungkapkan. Saya pun susah nk meminta maaf. Tapi takpe, saya belajar untuk selalu minta maaf. Mungkin juga saya seorang yg terlalu berterus terang. Saya suka berterus terang. Telus mengenai apa yang saya rasa. Bukan dengan semua orang tapi dgn orang yang saya sayang.

Kadang2 tak semua org ambik positif tentang apa yang kita rasa/fikir dan kongsikan. Biasanya orang yang tak telus, terlalu nk menjaga hati akan menyimpan/memendam rasa tanpa berkongsi perasaan mereka. Mungkin bagi mereka, semua tu tak perlu.

Tapi bagi saya, semua tu perlu untuk menunjukkan kita trust each other. Tak kira benda yang remeh temeh atau benda2 besar. Tak salah kot kita berkongsi rasa atau pandangan. Yes, kadang2 kita perlukan 'masa' kita sendiri.

Saya rasa seperti saya disayangi, dihargai dan diperlukan bila somebody sharing problems dan apa yang dia rasa, apa masalah dia and so on. Kebanyakan kawan saya akan cari saya untuk berkongsi masalah mereka. So, saya sgt happy. Bukan happy sebab diorang ada masalah tapi happy sebagai kawan dan rasa sgt dihargai sebab sanggup cerita itu ini dgn saya. Diorang mmg tak segan silu la dgn masalah tu. Memang tak semua org kita boleh share problems tapi kena pandai pilih la org yang macamana. Kadang2 kita tak perlu 'rapat' sgt untuk berkongsi masalah. Tapi kita perlu ada 'trust' untuk berkongsi. Sebab kita kdg2 bercerita masalah bukan untuk diselesaikan tapi untuk mereleasekan apa yang ada dlm kepala, yg membelenggu jiwa.
Gambar takde kena mengena dgn entry ni ;)

"When you make a mistake, admit it. If you don't, you only make matters worse"

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top