SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Tuesday, December 14, 2010

Kalori terbakar ke bila kita berpeluh?


Biasanya bila kita exercie, kita wonder sgt kenapa peluh keluar sikit je padahal dah lama exercise OR kenapa peluh menitik nitik padahal baru bape minit exercise. Macam saya, yes, salah satu sebab saya exercise adalah untuk burn kalori. Jadi, kalau takat exercise berjam2 dan kalori hanya burn sikit je, buat penat je lah, kan?

Jadi, saya ada study mengenai kaitan pembakaran kalori dgn berpeluh.

Bila suhu badan kita meningkat, of coz kita akan berpeluh. Iaitu badan kita akan mengeluarkan peluh untuk tujuan penyejukkan. Disini ada FAKTA mengenai pembakaran kalori yang HARUS diketahui;

1. Pembakaran kalori bergantung kpd berapa lama dan berapa kuat (dr segi keberkesanan dgn cara yg betul) work out yg kita buat.

2. Kenapa kita buat senaman ditempat yg tak sejuk (takde ekon), iaitu utk membantu otot kita bekerja dgn lebih baik. Jadi, cepat lah dapat efek berbanding buat exercise kt tempat yg ada ekon tuh

3. Bila kita exercise dan berat kita turun serta merta, jgn la mudah terpedaya sbb berat yg turun tersebut adalah berat air semata2. Eh, jgn tak tahu bhw ada org pegi gym dan lepas exercise dia terus timbang berat. Pastu dan dan claim yg dia dan lose weight. Haha padahal kejap lg bila dia minum air, dia akan gain weight tu balik. Jadi, exercise kenalah konsisten. Takleh la kejap ON pastu OFF macam saya ni.

Sama kes bila org ckp sauna boleh kurangkan berat badan. Yes, sauna boleh 'kering'kan tubuh kita. Kan kita berpeluh masa dlm sauna room tu. Jadi kalau kita tak jaga mkn pon still sama xde efect jugak lah pegi bersauna bagai..

Jadi, saya tegaskan kt sini bahawa antara burn kalori dgn sweating mmg takde kaitan secara langsung. Tapi bila pembakaran kalori berlaku, otomatik kita akan berpeluh. Bila kita berpeluh, tak semestinya kalori turut terbakar ya ;)

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top