SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Thursday, December 30, 2010

GOOD mother, BAD mother

Siapa taknak jadi ibu/mama/umi/mami/bonda/mak (lepas ni saya akan gunakan IBU bg mewakili yang tersebut) yang paling terbaik dalam dunia, kan? semua org akan pastikan dialah yang terbaik untuk anak dia. Jadi, setiap ibu2 atau mak2 ni akan bagi yg terbaik dan dirasakan terbaiklah.

Sebenarnya ibu2 ni akan tgok jugak persekitaran dia. kalau dikelilingi oleh ibu2 yang cemerlang (good mother), mereka pasti lebih berusaha jadi yg terbaik tapi sebaliknya kalau ibu itu berada dlm kalangan ibu2 yang biasa2 shj, dia takkan ada motivasi utk jadi ibu yg terbaik. Macamana sbnarnya ibu terbaik (good mother) ni? Dan saya rasa ramai lah yg akan ckp ibu dia lah yg terbaik. mak saya GOOD MOTHER. sekian. hahaha semua nk mengaku kan. atau lebih over akan cakap saya adalah GOOD MOTHER.
Kadang2 anak anak pandai nk banding2kan ibu mereka dgn ibu kawan2 mereka. Sbg contoh, dlm 1 kelas, ada seorang shj ibu yang akan hantar anak dia sampai kedalam kelas. pastu kwn2 dlm kelas akan berkata "bagusnya ibu dia. ibu saya tak bagus mcm tu". Ermmm tu contoh shj. banyak lagi benda lain yg kdg2 kita lupa bahawa kita tak perlu samakan ibu kita dgn ibu org lain. tak ada standard 'good mother' itu sebenarnya.

Ibu yang selalu memasak utk anak dia dikatakan good mother. walhal ibu yang duk penat2 cari duit sampaikan tak sempat nk masak utk anak tu macamana pulak kesnya? tak sama, kan? kita mmg tak boleh nk judgekan org begitu shj.

Banyak yang saya pelajari bila baca buku "Good Mother Bad Mother" ni. Walaupun saya baca tak sampai separuh (sbb xde masa), banyak sgt ilmu yg saya dapat. Saya suka buku ni ;-)

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top