SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Wednesday, December 15, 2010

Cara nk kurus


Sape nak gemuk? huhu saya tak tanya sape nk kurus sbb saya pun tak nk kurus. Means kurus keding lah..saya takmo. Saya nk biasa2 je. Asalkan sihat dan tak gemoks ;)

Kalau tak nk gemoks;

1. Minum banyak air putih, Elakkan minuman bergas.

2. Makan sarapan pagi. Jgn skip langsung. Sarapan sgt penting. skip lunch still ok, tp jgn skip sarapan.

3. Pilih mknn yang kaya dgn fibre dan air. Mcmne nk pilih, search la eh.

4. Salah satu cara ialah mkn salad sblom mkn main course. Makan buah pun salah satu idea yg bagus.

5. Minum/makan sup yg rendah kalori. Kalau pegi ambik sup yg tinggi kalori pun tak jadik jugak walupun skip nasi mcmne pun. Sup boleh mengenyangkan.

6. Rempah boleh mmembantu. Macam kari ke atau benda yg pedas2 mcm tomyam boleh membantu. Makan benda2 yg panas lah kesimpulannya.

7. Banyakkan pergerakkan. Jgn malas nk bergerak or berjalan. Saya tahu ramai yg malas. Melayu mudah lupa dan juga malas...opssss sori eh bukan semua tapi ramaiii.

8. Jangan terlalu ghairah kurangkan portion. Buat secara slow slow je lah. Saya pun tahu ramai tak mampu..huhu contohnya biasa mkn sepinggan penuh nasi. ari ni cuba kurangkan sikit. jgn la terus jadi separuh (tapi kalau boleh terus kurangkan kpd separuh, kira OK la tu) >>ni kes kalau rasa dah terlebih berat.

Tu je yg terlintas dlm pala otak saya skg nih.. Nanti kalau ada saya tambah lagi eh. Jom pakat maintain dan sihat ;)

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top