SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Wednesday, August 11, 2010

tak perlu la nk kerek

kenapa eh, kenapa eh?

kenapa perlu 'kerek' (entah mana saya dpt perkataan 'kerek' tuh. tapi nk guna jugak)

KEREK = SOMBONG = BONGKAK ke?

maaflah kalau salah tapi, apa yang ingin disampaikan pasal seorang officemate saya. actually bukan officemate tapi sbb dia keje kt office sebelah ni je, selalu datang office saya, bercerita tentang NIHON.

Ya, saya tau dia pernah pegi NIHON few times tapi, tak perlu la nk bercerita bagai gah nya dia masa kt sana. excuse me, saya dah menyampah sket2 nk dgr cerita yg sama berulang kali. ulang dan ulang..opsss saya dah pegi 6 kali dalam masa 2 tahun. tapi bila org tanya saya dah pegi bape kali, saya jwb 'beberapa kali je'. saya tau tempat tu bukan boleh pegi bersuka ria.. mau duit banyak ooo. saya pegi pon business trip. kopak beb..huhu

ya, dia juga boleh cakap nihongo. so dia akan bercakap dgn saya yang basic2.. boleh kata hari2 dia lalu bilik saya, dia akan sapa dlm nihongo. so saya jawab nihongo jugak la kan..

Tapi kalau ada lecturer yg boleh ckp jepun dtg opis ni, dia akan ckp nihongo kuat2 macam sengaja nk tunjuk2 pulak yg dia pandai ckp nihongo.

saya tak pernah pulak ckp yang saya terrer ckp jepun. sbb dia tanya saya, jadi, saya ckp saya ada ambik kelas, tapi basic2 je. so saya masih belajar la. Maksudnya saya bukanlah boleh ckp berabuk nihongo tu. Tapi dia, dia mengaku yg dia boleh ckp nihongo.. huhu ada saya kesah?!

last few days, masa free, saya bosan dan saya buat 'shukudai' (kerja sekolah dalam bahasa jepun), dia masuk bilik saya dan mintak nk tgok apa saya buat. Then, huhu terpegun dia kejap tgok saya menulis jepun. ermm dia pon mula la tanya itu ini pasal kelas bahasa saya. saya dgn tak sengajanya TERtanya; 'abang ada blajar pasal '~na kereba narimasu' ke?' terus dia senyap.. apakah salah saya tanya? mungkin saya tak patut tanya... huhuhu

pasal berckp jepun ni, yang basic2 mmg boleh katakan semua org boleh try untuk hafal greeting2 yg basic2 ni kan? tapi cuba suruh diorang tulis? hiragana? katakana? kanji? ada berani?

pagi tadi, dia datang dan mcm tak puas hati, dok tanya tempat saya blajar. saya bgtau la tempat tu.. so dia ckp dia pon nk sampung jugak kt ctu.. Aikkkk bukan dah master ke nihongo? ermm saya diam ajer la, kan?

tak salah pon dia nk blaja tapi jangan la cakap BESAR, kan?

** ya ampun.. saya bukan nk mengumpat.. dalam hati saya tertanya2 jugak pasal ni sbb baru terjadi pagi tadi, kan?

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top