SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Tuesday, August 17, 2010

Kenapa asyik tak jadi je :(

Kenapa eh? asal saya nak cuba buat puding jer, mesti tak jadi. Ni kali kedua saya CUBA buat puding. Last time saya buat puding kastad berkuah. Dari segi rasa, dah ok tapi lembik ohh.. Kali ni tekak rasa macam nk mkn puding karemel. so, bersemangat mintak encik abang belikan susu cair dgn telur.

Hari ahad ptg, saya buat, ikut resepi tau..bukan main pandai2 je. Tapi yang buatkan ianya tak berapa nk jadi ialah dari segi kemanisan.. huhu bila saya gantikan susu pekat manis dgn susu cair, of coz la sepatutnya saya letak gula banyak. ni, saya letak 3 sudu sajok....hoho..mmg la tak manis sayang oiii.

Ni resepi yang saya ikut;

Puding Telur Berkaramel / Puding Gula Hangus

Bahan-bahan
• Telur (saiz besar) 7 biji
Susu Isian Pekat Manis 1 tin (510ml)
• Gula Pasir 3 sudu besar
• Garam 1 sudu kecil
• Tepung Kastard 2 sudu besar
• Air 1 cawan (lebih kurang 150~175ml)
• Loyang bersaiz diameter 15~20cm


huhu nmpak tak, susu pekat manis, ya.. of coz la dia dah x letak gula, kan? saya plak, tak terpikir langsung masa tu..otak tgah puasa jugak..hihihi ;p

bila dah rasa, ermmmm HAMPA sgt, okay! rasa macam frust giler dah nk try buat2 benda2 ni. Tapi saya suka nak mencuba.

Tak salah kot kalau saya cuba dan cuba lagi, kan? BELAJAR DARI KESILAPAN. Kalau saya tak cuba, macamana saya nk belajar kan? tak semua orang terus pandai masak, kan?

Moral of the story;
1) masa masak gula hangus, tambahkan sedikit air utk bagi dia berair (kat atas) bila masak nanti.
2) letak gula at least setengah cawan. buakn 3 sudu..hahaha ;p


Saya rasa kalau saya buat lagi sekali, mesti jadi, Insyaallah ;-)

Tapi gigih la nk habiskan puding tu kt dalam fridge.. kalau nak buang, membazir la plak..

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top