SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Monday, October 10, 2011

Gatalnya

Saya mengalami masalah gatal2 kt perut dan seluruh badan..huhu. Asyik la duk menggaru jer... pedih dan luka jadi kt perut, kt peha, betis... huhuhu paling takut, akan meninggalkan kesan parut. kt peha ni mmg dah nmpak dah jadi bintik2 kasar :(

Pastu tak puas hati, saya nk beli lotion ke cream ke ape2 je la yg boleh buat ubat gatal nih..

Ni saya nk share apa yg saya dapat drp encik google lah (mana lagi ;p):

Cara terbaik untuk menghilangkan stretch marks adalah dengan mencegahnya. Berikut cara-cara pencegahan stretch marks bagi ibu hamil :


  1. Gunakan cream/lotion alami pencegah stretch marks, biasanya cream ini kandungan utamanya adalah cocoa butter atau shea butter. Oleskan sambil dipijat dengan gerakan memutar pada kulit dibagian tubuh yang sering timbul stretchmarks, seperti perut, pinggul, paha dan payudara.. Lakukan sejak dari awal kehamilan untuk membantu meningkatkan keelastisan kulit. Semakin kulit elastis, semakin kecil kemungkinan timbulnya stretch mark.(nak cari, tapi cream/lotion apa yg berkesan? banyak nau kt pasaran..)
  2. Makan makanan yang sehat dan bergizi. Dan tambahkan dengan mengkonsumsi vitamin. Karena ketika hamil sebagian besar nutrisi ibu akan diberikan kepada janin diperut ibu, sehingga diperlukan penambahan nutrisi untuk menjaga kecukupan gizi untuk si ibunya sendiri.
  3. Minum delapan atau lebih gelas air dan / atau cairan lainnya setiap hari untuk melembabkan kulit dan mempertahankan elastisitas. (minum air masak banyak2 membuatkan saya loya.. minum satu mug dan yg keluarnya 3 mug.....huuuuu)
  4. Rutin berolah raga. Khusus untuk ibu hamil, pilihlah olah raga yang ringan dan aman seperti berjalan kaki. Olah raga yang teratur akan membuat seluruh bagian tubuh lebih sehat dan bugar, begitu pula dengan bagian kulit.
  5. Jangan menggaruk kulit yang gatal pada bagian yang sering timbul stretch marks. Jika kulit gatal, sebaiknya dipijat lembut dengan minyak atau cream. Garukan akan menarik dan meregangkan kulit lapisan luar dan tengah sehingga akan lebih membantu terjadinya stretch marks. Memijat kulit sangat disarankan karena akan meningkatkan sirkulasi darah dan membantu merangsang pertumbuhan sel baru, keduanya penting dalam mencegah stretch mark. (ni mmg tak boleh la... kalau saya tak garu, masa tido kang saya pasti akan garu dgn sendirinya...huhu)

2 comments:

  1. sis...congrats =).dah lama tk menjenguk blog so tak tau dh prgnant.alhamdulillah.tp pelik gak sbb u baru bape bulan dah gatal2.i dah masuk 7 8 bulan perut dh nmpk baru alami garu2 gatal ni.so..beware ok ngan gatal2 tu.lama lg tu nak menempuh smpai ckup bulan.huhuhuhu.jgn tgl parut sudah.

    ReplyDelete
  2. hehe lagipun kita dah tukar blog address la dik..

    thanks.. tu la harap2 semuanya selamat. gatal tak tahan.. kulit merekah2 dah ni...

    ReplyDelete

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top