SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Tuesday, May 17, 2011

Hormati ibubapa, hargai mereka seadanya

Siapa tak nak dihormati oleh anak sendiri. Saya percaya semua orang nak anak2 menghormati tak kira masa sekarang atau masa dah tua nanti. Hormat ni macam2 peringkat dan macam2 cara. Kadang2 kita rasa macam dah hormat tapi bila parent kita terasa tu, mmg la kan. Berdosa tau.

Sebagai ibubapa kita tak perasan sgt perbuatan kita tu sgt mempengaruhi anak2. Anak kita akan ikut jejak langkah kita nanti. Mana lah kita tau nanti kita tua anak akan melakukan perbuatan yg sama dgn apa yang kita lakukan kpd org tua kita. Sebab tu lah yang penting adalah pendidikan awal kanak2 masa dirumah sendiri. Bukan hanya di sekolah. Kita nak anak kita hormat kita tapi adakah kita hormat orang tua kita seadanya? Ramai sangat orang tak perasan, kan?

Bila dah kawin, ramai sgt orang abaikan ibubapa sendiri. Sedih sgt bila ingatkan ibubapa yang terpaksa berkorban demi anak tapi anak terus abaikan mereka. Nauzubillah..

Tapi saya tengok dalam rancangan ape entah kat tv. Ada topik ibubapa derhaka. Ha, tengok lah bukan hanya anak2 je boleh jadi derhaka tau. ibubapa pun ada. kalau tak menjalankan tanggungjawab yang betul terhadap anak, tak payahlah nak salahkan anak yang derhaka itu. Fair and square gituh.

*Ok, dah habis membebel ;p

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top