SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Wednesday, April 20, 2011

Saya suka Nasi Lemak :)

Saya suka makan nasi lemak. Tapi yang menjadi isu, betul ke nasi lemak penyebab gemuk? Issshhh saya tak rasa mcm tu kot. Semalam keluar berita konon tak bagi nasi lemak dijual dikantin. eh, kesian la adik2 kita nk makan nasi ape? ye, mmg banyak jenis nasi lagi boleh makan. Tapi biasanya yang paling senang adalah nasi lemak sbb takyah lauk (ayam, ikan, udang dan segala mak nenek lauk) pun boleh makan. Alah, yang jual kat kantin skolah tu dah bukannya lemak sgt pun. lagipun portion kecik je kot yang adik2 makan tu. takdenya mendatangkan kegemukannya. lainlah ambik portion banyak dan makan tetiap hari. Kot ye pon, nasi lemak banyak jugak khasiatnya.
gambar dari google.
Saya selalu jugak makan nasi lemak ni. seminggu ada la 2 atau 3 kali (patut la saya gemok ;p). tengok la pada mood. kalau bosan, ada juga bebulan tak makan. Kat office saya ada jual nasi lemak seringgit. portion dia macam 3-4sudu makan sajo. Tu pun boleh gemuk ke? hahhahaha ;p

ni saya ambik dari tweetdeck saya sebab tu cinonet je
Kenapa nak salahkan nasi lemak kalau budak2 tu gemuk? diabetis pun nk salahkan nasi lemak jugak ke? Takde herannya. yang penting mak bapak kt rumah tu kena educate anak2 mereka tentang pengambilan makanan Kalau kt skolah duk sekat2 pun nanti balik rumah bedal jugak. Kalau dari umur 5,6 tahun mak bapak dah ajar makan makanan yang 'berkhasiat tinggi', mmg payah la nk kontrol. Usahkan nasi lemak, makanan tinggi kalori lain pun susah nk sekat weh. Pelik betul lah. Yang menjadi mangsa adalah "NASI LEMAK". Kesian peniaga nasi lemak walaupun kt kl ni kebanyakan nasi yang dikatakan 'nasi lemak' tu sebenarnya nasi putih biasa je. letak sambal, ikan bilis, timun terus claim sbg nasi lemak...huhu.

Kepada yang badan senang naik, mmg ramai yg salahkan makan nasi lemak la nasi ape la. tapi kpd yg berbadan tak lut, mmg tak kisah je nk makan ape pun. Takde nye jadi gemuk gedempol kalau mkn nasi lemak der. Lepas tu pandai2 sendiri la kontrol. kadang2 org yg tak makan nasi lagi gedempol dari org yg makan nasi 3 kali sehari. Takyah salahkan makanan. salahkan diri sendiri yg tak tahu nk kontrol makan. bila dah gemuk, sibuk salahkan nasi lemak.... oppps ;p

Jangan nanti harga nasi lemak NAIK disebabkan kerajaan nak kontrol tahap obesiti rakyat 1Malaysia nih. Very the vongoks punya alasan daaaa...

***gemuk gedempol?? ade ke bahasa tu? huhu kalau salah, sori...

2 comments:

  1. saya pon suka makannasi lemak.kat kantin sekolah mase dlu2 msti beli nasi lemak walopon nasi tu tk rase lemak pon.rase nasi putih jer.huhuhu

    ReplyDelete
  2. mana ada org jual nasi kt kantin tu bersantan lemak kan? sebab nak untung katanya...huhu takkan tu pun takleh makan? kesian budak2..

    ReplyDelete

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top