SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Thursday, March 10, 2011

Resam hidup berkeluarga

Dalam keluarga besar, adik beradik yang ramai, ada kakak, abang, adik semua. Pastinya seronok dan bila semua ada dan berkumpul, mmg seronok. Tapi bagi yang ada adik beradik 2 atau 3 kerat ni, nak kata tak seronok tu takdelah sebab boleh jadi seronok dan boleh jadi jugak tak seronok sebab macam kurang ahli. Tapi kalau pandai memainkan peranan, masalah ramai atau tidak, bukanlah menjadi masalah besar.

Ok, cuba bayangkan adik beradik dia ada 8 orang (kategori ramai), tapi semua buat hal masing2 dan susah nk bagi kerjasama dalam hal hal keluarga. Tapi kalau adik beradik 3 orang atau kurang (kategori sikit), kalau masing2 pandai memainkan peranan, mmg tak rasa macam tak cukup pun. Malah lebih dari cukup sebab semuanya bergabung tenaga dan bekerjasama, kan? Tapi bila adik beradik sikit dan tak berpakat, itu mmg membawa masalah kepada keluarga tersebut.
Adik beradik saya 3 orang je. Yang paling besar/tinggi tu sedara. Walau hanya bertiga, kami sgt rapat ;)
Walau apa pun, kerjasama dan masing2 kena tahu tanggungjawab masing2 adalah sgt penting. Jangan ada yang pentingkan diri sendiri je, kan? Sibuk mengumpul harta dunia semata, sampai lupa hubungan kekeluargaan. Apa, ingat harta dunia boleh bawak mati ke? tapi hubungan sesama manusia Tuhan mmg suruh kita jaga. Apatah lagi dengan adik beradik, kan?

Tetiba teringat kat anak buah kt kl ni..dah lama tak jenguk diorang lah. asyik encik suami je yang pegi sebab saya ada keje on weekend.. huhu miss them so much!

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top