SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Friday, February 18, 2011

Orang kaya itu...

Sempena Jumaat yang mulia ni, saya nk share mengenai kelebihan orang kaya berbanding org miskin.

Apa beza org kaya dgn org miskin? Benda yang paling nyata ialah bab duit lah kan.. takkan lah kaya xde duit tapi miskin mmg takde duit. Sape tak setuju??

Kenapa kita miskin? Sebab kita tak pandai nak cari ‘kekayaan’, sebab tak pandai nak mintak dgn Tuhan, sebab tak cukup berusaha, sebab malas nak berusaha, malas bekerja, malas itu malas ini. Sebab tu Tuhan tak bagi kita kaya. Betul tak? Eh, ada apa orang yang dah kerja siang malam tapi tak kaya kaya. Duit takat cukup2 makan je… ada kan? Itulah namanya dugaan hidup. Kadang2 Tuhan nak uji kita dgn ujian mcm tu. Nak tgok kita kuat ke tak dalam menempuh ujianNya. Jangan kata org kaya boleh senang tanpa diuji. Tau tak kalau kita tak diuji sikit pun, tandanya Tuhan tak sayang kita. Wallahualam.

Sebenarnya dalam agama, org kaya ni senang nk beribadat. Ni perbandingan antara org kaya dgn org miskin dlm beribadat;


Ibadat/Amalan
Kaya
Miskin
Solat
Puasa
Zikir/solat sunat/
Sedekah/Zakat
Haji
Umrah


Dan daripada pemerhatian kasar, ramai org yang terlalu miskin dan jauh dari Allah. Maksudnya dia kurang atau tak langsung beribadat kepada Allah. Mereka hanya mengharapkan keajaiban akan berlaku dlm hidup mereka walhal mereka tak meminta dari pencipta yang Maha Berkuasa. Alangkah ruginya org yang tergolong dlm golongan ni.

Ada segelintir orang kaya raya langsung meninggalkan ibadat kepada Allah kerana terlalu taksub dgn harta dunia sampai lupa siapa sebenarnya yang memberi nikmat kepada mereka. Alangkah rugi juga golongan macam ni. Langsung dia lupa adanya hari pembalasan dan harta benda dunia tidak membawa makna bila mati nanti.

Tak salah kita mencari kekayaan asalkan kita tidak lupa diri dan selalu berterima kasih kepadaNya. Semakin kita kaya, semakin dalam iman didada dan semakin diberkati. Insyaallah.

Jadinya kepada orang kaya, silalah ambil peluang dan kelebihan yang Tuhan bagi. Kalau tak digunakan sebaik mungkin, alangkah RUGI nya..

2 comments:

  1. bia kaya ngan iman walopon tk kaya harta...tp kalo iman kaya harta pon kaya....pakej baek tu.heheh.btol x?

    ReplyDelete
  2. ya betul tu.. kalau pakej kan bagus ;)

    ReplyDelete

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top