SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Thursday, January 27, 2011

orang gaji yang datangnya bukan untuk bekerja tapi...

Nak saya cerita share2 kt sini lah ye pasal org gaji, maid, helper atau ape lagi yang korang panggil lah. Biasa kt M'sia ni Indon lah yg paling ramai kot sbb rate nk bayar dia masih munasabah. Kalau ambik dr negara lain, mahal dan kot tak berbaloi. Tapi kalau nk cari org melayu kita ni, yg kampung2 bukannya senang sekarang ni. Bukan ape, depa nih tak mau keje kt rumah org. Baik depa keje kilang kot. sbb bebas sket kekdahnya.

Kakak ipar saya mmg banyak pengalaman dgn maid2 indon nih. mcm2 ragam. Jadinya dia ambik maid org kampung2 gituh. yang latest nih org kelantan. Asalnya mmg kak ipar saya ni mmg agak terdesak nk pakai secepat mungkin sbb dia baru balik dr UK dan nk kena masuk kerja. so dia hello hello sana sini, dapatlah sorang akak ni. (kiranya adik beradik kak ipar yg rekemenkan). Dia suruh maid ni naik bas dtg KL untuk kerja lah. Tapi...sblum tu, dia dah bgtau yg dia ada anak umur 4 tahun (kalau tk salah). kecik lagi ok! ermmm saya mmg pikir mcm tak logik lah dia nk angkut anak dia skali. mmg xleh buat kerja la kalau mcm tu. Bukan sedara mara tau. ni mmg tak kenal langsung. kalau sedara mara saya masih boleh konsider kot sbb nk tolong.

Dia ni ibu tunggal kpd 4 org anak. Yg dia bela tu yg bongsu sorang je. yg lain2 duk dgn bapak diorang. Ok, dia setuju untuk bekerja dgn syarat boleh bawak anak bongsu dia skali. So, kak ipar saya tu dah xde pilihan dah masa tu sbb dah nk kena start kerja secepat mungkin (setelah bercuti lama). So, nak tak nk setuju je lah.

Dalam 2 minggu lepas tu, diorang dtg rumah saya, saya tergamam jugaklah tgok gelagat dia. Nk panggil 'akak' kot. takdelah muda sgt takdelah tua sgt pun. tapi bermekap bagailah ko.. mmg tak berapa nk sesuai gituh. Ermmm first impression pon saya dah tau dia mmg tak buat kerja sgt. dia duduk je depan tivi, tunggu minum dan makanan dihidang. lepas mkn pun xde nk tolong angkat ke, apatah lagi nk tolong basuh. Ok, saya tak kisah sbb rumah saya.

Lepas tu kitorang pegi rumah makcik (mak sedara suami), pegi konvoi lah dua kereta (dua famili). Saya tgok je gelagat dia. Dia tinjau2 rumah makcik tu dan ada jugak mengkomplen sana sini ((rumah makcik tu rumah baru. dia baru stay bulan 10 ari tu). eh, takyah bunyik boleh tak? dari segi tu, saya rasa dia tak 'kampung' sgt pun. Yes, dia bukanlah 'kampung' sgt. dari awal dtg rumah makcik sampaikan nk balik, dia tak tolong ape pon, tolong tengok sajo ko. pastu anak dia berebut mainan sgn anak kak ipar pon dia duk mmujuk anak dia lah kan.. ermmm nmpak gaya mmg tak sesuai sgt. Tapi saya malas nk ckp depan kak iparlah. maybe kt rumah dia ok kot..

Masa dah siap minum petang, makcik suruh dia angkat cawan2 pegi kt sinki, so dia buatlah sbb kena suruh kan. Pastu dia letak je kt situ. Saya pun terus lah singsing lengan baju nk basuh. Dia boleh ckp "Nk basuh ke?" so, agak2nya dia nk suruh saya jawab ape eh? huh... tak kisah, saya basuh je tanpa hiraukan ape yg dia ckp tuh. dia terus pegi ambik anak dia. boleh?

Pleaselah ko nk keja ke nk jalan2?

Minggu lepas, sabtu lepas kelas saya gi rumah kak ipar. Barang2 dr Uk dah selamat sampai. Saya duk borak2 main2 dgn anak buah, xde nmpak dia pun. Agaknya tido kot. so, saya gi masuk bilik dia (ada baby kak ipar dlm bilik dia tu). tgok2 dia tgah main sms kot.. ermmm dr td saya dtg xde nk buat air ke ape. eh, bukan saya nk minum pun tapi..konsiderlah ada maid kan? ni kka ipar saya yg buatkan air.

Saya tgok dia duk landing atas katil. dia maybe rasa bersalah kot sbb tak keluar then terus ckp dia demam. so, what? demam takleh nk jenguk kt luar kejap ke? buat air ke kemas sket2 ke. ermmm nmpaknya dia mmg xleh kerja. Ada org gaji mcm takde. So, buat apa kan?? carik lain lah kak .

moral of the story:
Majikan kena tegas dgn pekerja dia. kalau tak mmg kena buli lah. baik takyah bayar. kalau saya, saya sound siap2 masa 1st day kerja lagi. pedulik lah sbb kita bayar, kan? kalau majikan tak sound, mmg dia akan buat2 tak tahu je wlpun tu kerja dia.

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top