SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Monday, November 22, 2010

Sakit belakang datang lagi..

Adoiii sakitnya...
Saya ni dah 'alah' dgn sakit blakang saya ni. mmg dulu2 pon mmg saya sakit giler (kategori yang xleh nk diungkapkan dgn kata2 lagi dah. Bila pegi klinik, doktor ckp xde masalah pon walaupun dah xray, ambik darah, ambik ujian air kencing dsan sbgainya). Pastu hilang kejap. dan sekarang, dia muncul kembali. Saya mmg dah tak tahan. nk tido punya lah seksa. letak bantal kt belakang pon xleh blah dah.. rasa mcm robot pon ada. macam ada sesuatu dibelakang saya ni. saya nk gi massage kot this week tapi memandangkan kerja2 pindah randah ni, baik saya pegi massage lepas semua dah setel, means next week la tuh. Tapi next week pon bakal bizi sbb family saya nk dtg, family suami pun nk dtg. bila mau pegi massage nih? seksa oooo ;(
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
85% Malaysian selalu ada sakit belakang. Sebab utama adalah umur dan overuse syndrome. Dan juga sebab-sebab yang berikut:

Kurang vitamin D. Sakit belakang yang bukan berpunca dari penyakit atau kecederaan selalunya disebabkan kurang vitamin D, terutamanya bahagian bawah belakang badan. Kalau ada sakit belakang, cuba minta injection vitamin D dari doktor.

‘Halangan’ di usus. Ini menyebabkan tekanan dan sakit belakang badan. Minum banyak air, makan banyak serat, dan bersenam untuk elak sembelit.

Moody. Mood memainkan peranan dalam menginterpretasi rasa sakit. Jika anda moody, atau sedih atau kecewa, belakang badan anda akan lebih sakit.

Anda mungkin ada scoliosis. Kes scoliosis ini dipandang ringan oleh doktor jika ia tidak teruk. Atau anda kurang mendapat kalsium. Tulang amat memerlukan kalsium untuk pembinaan tulang yang kuat dan sihat.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Lepas ni nk kena makan calcium banyak2 la. Susu pun saya jarang minum. Dari hari tu nk beli anelene tapi tak beli2 jugak. dok beli benda lain je lebih ;(

Menurut sumber, boleh lakukan senaman untuk sakit blakang nih;


Tapi bila dah sakit, senaman pon dah tak jalan...

2 comments:

  1. SALAM KENAL..TRY PREMIUM BEAUTIFUL..I THINK CAN SOLVE YOUR PROBLEM..

    ReplyDelete
  2. betul ke? hermmm ada jugak terpikir2 coz tgok iklan dia utk sakit blakang ni..

    ReplyDelete

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top