SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Sunday, November 28, 2010

Ghairah tak kenal penat

Bila kita nkkan sesuatu, kita perlu ada target. Untuk capai target tersebut, haruslah ghairah. Ya, kita perlu ghairah dalam melakukan apa sahaja. Bila ghairah itu ada, maksudnya kita akan berjaya dgn syarat disertai usaha dan tawakkal.

Susah sebenarnya nk memotivasikan org lain kecuali diri dia sendiri. Alhamdulillah, saya seorang yg boleh memotivasikan diri saya sendiri. Saya bukan bongkak tapi mmg ada kwn2, family pon mmg ckp mcm tu. Saya tak perlukan org lain untuk jadi pendorong. Of coz saya selalu mintak dgn Tuhan supaya tunjukkan jalan yang lurus. Saya boleh dorong diri saya sendiri. Kalau dilihat pon, mmg saya lone ranger, tak peduli org ckp apa pun. Janji, apa yg saya buat akan mendapat kepuasan tersendiri yg hanya saya sorang je mengerti.
Saya pergi gym sorang2 pon saya tak kisah. Bila nk tunggu A, B dan C (geng2 gym saya), mmg susah. Saya sgt2 memahami keadaan mereka yg banyak komitment sbb kdg2 saya pon tak dpt ikut diorang punya plan. misalnya dah janji this week nk g gym, pastu saya plak kena kerja luar, jadi saya dah skip (xleh join). Jadi, bila saya rasa saya free, then saya congok congok lah pergi gym sorang2 konker alat2 sorang2 tanpa sorang pon kt dlm gym tersebut. ada saya kesah ke?

Saya ambik program masters sorang2 je, xde nk ajak kawan2 ambik turut serta dalam course yg saya nk tu. Takde makna nk paksa2 kwn ambik sama dgn kita. Sendiri tau la kenapa nak dapatkan masters tu kan?

Saya ambik kelas Nihongo pon sorang2. saya sorang je malayu dalam kelas. ada saya pedulik? Belajar la ko dgn cina2 tu dgn cikgu jepung tuh. Selalu saya tolak ajakan mereka yg nk karaoke kerana mereka of coz minum mabuk2 punya. saya tak mau campur itu.

Saya bayar duit yuran sendiri. even untuk kelas masters pon saya bayar sendiri. penat kumpul duit masa tuh, dah la nk kawin, segala persiapan bagai.. tapi saya puas dgn apa yg saya buat. saya tak mintak sesen pun duit org lain.

Saya kerja pon sorang2. Tak bermakna saya tak bergaul tapi saya suka dgn cara saya tersendiri. nk uruskan itu ini dgn masa saya sendiri. saya tak perlu nk lengah lengah. Saya direct dgn bos saya. Tapi mungkin saya akan tukar career dalam setahun dua ni. Harap2 berhasil apa yang saya usahakan ;-)


Sebut pasal diet, saya sebenarnya risaukan kalau orang yang saya sayang terlebih makan. Bukan tak bagi dia makan tapi risau akan kesihatan dia. Kadang2 memang tak sampai hati la nak biasakan dia makan nasi sikit. Nampak macam berselera, baik jgn potong selera dia,kan? seriuss..saya mmg tak sampai hati tau nk bagi dia makan sikit. Apa pun, asalkan dia happy, saya turutkan je la. Padahal saya jugak tak nak dia sakit.

Nak ajak pegi exercise macam gi jogging weekend pun susah oo.. kesian jugak la saya pikir bila hari2 dah keje, bangun awal, so hari minggu nk jugak bagi dia rest kt katil lama2..tapi sampai kesudah la tak exercise kalau macam tu, kan? (macam2 alasan dia bagi. saya tahu dia tak minat kot. Atau belum mendapat kesedaran daripada kejadian sekeliling) Nak sihat kena rajin. Kalau tak berapa nk rajin kena ada banyak DUIT, boleh pegi slimming centre. Apa pun, exercise la pilihan terbaik sbb kita akan sihat, bukan kurus ;). Slimming centre akan buat kita kurus dan mungkin tak kekal pon..huhu


Jom ghairah dalam mengejar cita cita ;-)

1 comment:

  1. salam,
    blog ini berwarna-warni, meriah.
    Terima kasih sudi mengikut catatan saya yg tidak seberapa itu.

    ReplyDelete

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top