SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Tuesday, August 10, 2010

Niat puasa sebulan, boleh ke?

Memandangkan ada beberapa pendapat mengenai niat, saya pon ada baca2 sket kt blog...

biasanya saya niat untuk sebulan terus. Atok saya cakap baik niat untuk sebulan terus sebab nanti andai kita terlupa niat disesuatu hari tu, xde la batal puasa kita, kan?

Mengikut mazhab Imam Shafie, niat hendaklah dilakukan pada setiap malam.
Para ulama berpendapat kita boleh bertaklid mengikut mazhab Imam Maliki yang mengharuskan niat puasa untuk sebulan Ramadan:
Iaitu berniat untuk sebulan Ramadan dengan tujuan jika terlupa niat mana-mana malam di bulan ramadan niat mengikut Imam Maliki itu boleh dipakai.
Niat Imam Maliki hendaklah dilakukan pada malam pertama puasa.
Namun niat setiap malam hendaklah dilakukan.


Niat puasa sebulan dibulan ramadhan;


ni pulak niat untuk setiap hari;


semua tu saya rujuk pd web muftiselangor

so kesimpulannya apa yang saya faham; kita boleh niat untuk sebulan, tapi kena jugak niat untuk setiap hari tu, kan? andaikata kita terlupa niat untuk hari tersebut, puasa kita takkan batal la sebab kita ada backup dgn 'niat sebulan' tadi.

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top