SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Tuesday, January 26, 2010

Kisah memasak

Aku sebenarnya teringin rasanya nk cuba memasak tapi.....

i. Aku tak di'biasakan' dgn memasak sejak kecik lagi. Ya la mak aku single mum, keje dan balik keje mmg penat dan aku sgt2 menghargai dia. Selalu belikan makanan utk kitorang masa dia balik keje walaupun penat macamana pon. Ataupon kitorang akan mkn kt luar.

ii. Terbiasa akan kt luar. Ni mmg dah terbiasa dlm family kitorang. Bukan malas nk masak. Tapi takde masa plus masa yang ada digunakan sebaik mungkin dgn urusan2 yg lebih penting. Kalau masak, kena pegi pasar, cari brg2 mentah dan balik, kena siap2kan apa yg nk dimasak. pastu kalau mak aku ada urusan kt luar pd hari minggu or dia nk kena g skolah, mcm rushing je kalau masak. So kitorang mmg biasa mkn kt luar je. Even ada masa pon, aku balik sesekali mmg mkn kt luar sbb kat luar ni la masa utk kitorang bercerita pasal apa yg terjadi or apa yg sdgn berlaku or apa2 plan masa depan. Org kata mood kt luar ni lain sket la drp dok kt rumah tu..hihi. Tu bg kitorang la...org lain tak tau la plak mcmne. Bila mkn kt luar, masa utk berborak tu akan jd lebih panjang dan enjoy/relax sbb tak perlu pikir nk kemas2 meja, nk basuh pinggan, nk sapu2 nasi yg tumpah la dan mcm2 keje dapur yg mmg takkan abis.

iii. Bila aku adik bradik cuti masa study kt univ dulu pon mak aku tak bagi la kitorang masuk dapur..hahahahaa kwn aku cukup jeles sbb mak aku mmg tak bg aku masuk dapur. Dia ckp nti kena minyak panas la ape la dan mcm2 lagi la. Cuma aku akan tolong mak aku kupas bawang, sapu2 lantai dapur, lap2 pinggan, kemas2 ruang tamu, basuh kereta, jemur baju dan keje2 lain yg kurang kaitan dgn dapur. Aku pon tak pasti kenapa mak aku takut sgt kitorang kena minyak panas kt dapur tu walaupun masa tu masing2 dah umur 20an.. hahaha klakar plak rasanya. Mak aku mesti ingat kitorang masih kecik.
Dan effectnya sampai skg ni, dapur merupakan tempat yg jarang2 aku jejak even dok umah sewa ni..hahaha. Nak tukar kepala gas tu langsung aku tak tau. Mak aku mmg tak benar kan kitorang dekat dgn tong gas tu...hahaha nape ntah, itu aku tak pasti. Pastu kalau mak aku g skolah time kitorang cuti semester, tetiba gas abis, nk masak air ke, mak aku mesti call org kedai mintak dia hantarkan kerumah dan mintak org kedai ganti kan kepala tu ke gas yg baru. Mak mmg tak bg kitorang sentuh benda tu. Katanya bahaya...mmg lawak gile kalo cite kt org pasal ni.. aku pon nk tgelak...

crita pasal kepala gas (ermm btol ke nama dia,ntah apa nama sbenar pon aku tak pasti)ni, teringat kejadian masa aku balik bulan 12 tahun lepas... peristiwa ni baru2 lagi terjadi. Aku kemas2 dapur, nk tukar dapur kt rumah tu kepada dapur baru (yg jenis flat tu). Bila nk tukar kan, kena la off gas dan cabut kepala dia, punya la cuak mak aku tgok aku dgn kakak aku bertungkus lumus nk off gas dan cabut benda tuh... dalam hati aku gelak sakan dah... tapi, nasib baik berjaya dan sedaya upaya mmberanikan diri mencuba buat sendiri tanpa minta bantuan ipar2ku..huhu

moral of the story, aku skg nk blajar memasak...jiwa masak memasak ni kurang dlm diri aku... tapi at least aku masih berminat nk tgok2 resipi dan beli buku2 resipi walaupun aku mmg tak pernah cuba utk masak ape2 dlm buku tersebut.... hahaha klakar dan kesian dgn diri sendiri ;/

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top