SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Thursday, April 7, 2011

Kadang2 apa yang kita tak jangka terjadi...

Last week, saya ada exam nihongo. Memang saya prepare sikit je (sebab? malas kot ;p). So, saya baca apa yang sensei buat revision minggu sebelumnya tu SAHAJA. Selamba dekk je kan? Pagi2 dah bangun, belek2 and practise conversation. bercakap la sorang2 kt depan tv. nasib baik tv paham ;p. Pasal ape saya nk tekankan sgt conversation part? sebab saya ambik kelas mmg untuk bercakap bukan takat nk tulis2 sajo..hehe takut sangat kalau fail bahagian oral nih.

Sampai kelas macam biasa, agak lewat coz saya sampai surau pavilion dah lewat sket dari biasa. Tapi serius saya tak rush langsung...haha. sampai2 je kelas, mmg 80% dah ada dlm kelas sebab dah nk mula exam dahhh. Sensei susun2 tempat duduk (separatekan mana yang perlu, of coz lain dari tempat duduk biasa dlm kelas). Lepas tu sesi oral bermula. seperti biasa jugak, saya lah org pertama yg dipanggil (mana taknya, nama saya kan huruf awal2). sebenarnya mengah berjalan cari pavilion pun tak habis lagi. mmg agak nervous la masa sensei panggil tu. Tapi, nasib baik tak sesia saya berlatih sorang2 depan tv..alhamdulillah saya dapat jawab semua.

Masa writing test, cuak giler sebab ada part yang saya langsung tak sentuh. Tak buat revision langsung part tu. dah la banyak markah kt situ..huhu sedih ;(. Pastu saya bantai sajolah..tak ingat sgt apa yg sensei ajar sebab tu bab awal2 dulu... ermmmm tawakkal ;-)

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Bila tunggu result, sensei cakap semua pass. wow, saya target B pun takpe kot. Tapi alangkah terkejut bila sensei bagi certificate dan tercatat A... macam tak percaya, tapi percayalah.. Part oral dapat full mark. alhamdulillah ;-)

Tu lah, kadang2 apa yang kita tak jangka tu la yang terjadi. semua kuasa Tuhan tau. Bukan kita yang menentukan semua tu.

Kalau korang rasa mcm boleh jawab dalam exam pun, tak semestinya BETUL semua. Kita tak tahu dan mmg kita takde kuasa pun keatas apa yang akan terjadi. contoh, bila kita jawab exam dan rasa macam boleh jawab, tetiba dapat result tak ok, korang tetiba nk salahkan cikgu yang mark kertas tu ke? Mmg ada kot cikgu salah mark tapi jarang sekali. Tapi kebanyakannya kita ingat dah betul, tapi rupanya salah sebab kita cuai, tak ingat part ni part ni lah... so, bertawakkallah kepada Allah. Dia yang menentukannya.

Insyaallah will proceed to the next level..

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top