SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Thursday, March 24, 2011

Sangat hebat

Wah, kagum dengan kejayaan cemerlang adik adik yang ambik keputusan SPM semalam. Memang menakjubkan lah diorang ni. Semuanya bijak pandai, kan? Nak kata kertas periksa tu senang, tak sama sekali. Memang budak2 sekarang ni bijak pandai. Yang mana ketinggalan tu mmg susah sikit lah nak mengejar. So, kena study betul2 kalau nak bersaing sekarang ni.

Apa yang paling mengagumkan saya bila pelajar cina boleh dapat A+ dalam matapelajaran Tasawwur Islam. Hebat, kan? Kalau kita, org melayu blajar kt sekolah cina, belum tentu nak score A+ walaupun dalam bahasa cina. yelah, mungkin ada kot (hehehe tak sure).

Tapi mmg bijak2 lah diorang ni. Yang dapat 11A+, 10A+ memang ramai. Yang dapat B, C, kat mana tempat diorang ek? Persaingan mmg sengit nk masuk U skg ni.

Pelajar Cina antara 17 pelajar terbaik Terengganu dalam peperiksaan SPM
KUALA TERENGGANU: Seorang pelajar Cina antara 17 pelajar terbaik Terengganu dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2010, turut mencatat sejarah manis apabila memperoleh A+ bagi mata pelajaran Tasawwur Islam dalam peperiksaan itu.

Wong Yujing, 18, dari Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Sulaiman di sini, juga memperoleh 10A+ dalam mata pelajaran Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Moral, Sejarah, Matematik, Matematik Tambahan, Fizik, Kimia dan Biologi.


Pelajar yang berasal dari Kampung Gong Badak itu berkata dia mula mengikuti kelas Tasawwur Islam sejak Tingkatan Empat dan minatnya untuk mengambil mata pelajaran itu tersemai kerana dikelilingi rakan beragama Islam hingga timbul keinginan untuk mendalami agama Islam.

"Saya minat hendak tahu mengenai Islam kerana ia agama rasmi Malaysia dan ingin tahu pandangan orang Islam terhadap kehidupan. Tidak sukar memahami mata pelajaran ini kerana rakan yang beragama Islam sering membantu, selain guru yang mengajar dengan penuh tumpuan walaupun saya bukan Islam.

"Malah, saya mendapat sokongan kuat ibu bapa dan mereka tidak membantah saya mengambil mata pelajaran ini. Saya cuma belajar sendiri dengan bantuan guru dan rakan serta mentelaah buku teks," kata anak sulung daripada tiga beradik itu yang ditemui selepas pengumuman keputusan SPM di SMK Agama Tok Jiring di sini, semalam.

Sementara itu, bagi Faizah Omar, 18, dari SMKA Tok Jiring, kepayahan dan pengorbanan ibunya, Farinah Tan Abdullah, 54, membesarkan mereka sembilan beradik menjadi pendorong untuknya belajar bersungguh-sungguh dan mendapatkan keputusan cemerlang dalam SPM, sebagai membalas jasa ibunya itu.

"Saya kehilangan bapa yang meninggal dunia akibat penyakit ketumbuhan otak sejak berumur tujuh tahun. Malah, bapa juga tidak pernah melihat wajah saya kerana dia buta sejak saya dilahirkan. Ibulah yang bertungkus-lumus menyara keluarga melakukan pelbagai kerja termasuk membantu menjual dan membungkus kuih,” katanya yang memperoleh 11A+.

Seorang lagi pelajar terbaik SPM negeri, Nur Zulaikha Ismail, 18, dari SMKA Tok Jiring, berkata kemiskinan keluarganya berikutan bapa, Ismail Othman, 50, yang bekerja sebagai buruh di kilang papan menguatkan tekad untuknya berjaya dalam pelajaran.

"Saya mahu buktikan bahawa kemiskinan bukan penghalang untuk kita memperoleh kejayaan," katanya yang juga bercita-cita menjadi ahli farmasi.


Dipetik dari beritaharian

Terharu saya bila dengar orang susah dapat keputusan cemerlang. Bagusnya mereka ni kan. Walaupun susah, tapi mereka belajar bersungguh2 dan insyaallah dapat mengubah nasib keluarga masing2.

Apa pun, TAHNIAH untuk adik2 yang baru mendapat keputusan semalam. Selamat masuk U dan selamat memilih course yang sesuai ;)

No comments:

Post a Comment

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top