SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Monday, February 14, 2011

Berat bahu memikul berat lagi.....

Siapa anak sulung dalam keluarga? saya anak no 2 :D. Kebiasaannya sebagai anak sulung, kita akan jadi kuat dan tabah. Biasanya beban semua atas kepala kita. Kalau ape2 mak bapak akan bgtau kita dulu or kitalah sbg tempat nk itu nk ini. biasalah kan? Nak nak kalau anak sulung tu duduk dekat dgn rumah parent dan anak sulung tu boleh diharap berbanding anak anak lain... Nak ke tak nak ke, anak sulung tu kena lah terima keadaan seadanya dan menjadi super duper hebat.

Tapi dalam keluarga saya, masa saya dialam persekolahan dan dialam uni, saya jadi anak sulung. kakak saya jadi adik saya..haha terbalik la pulak. tapi, sejak kitorang dah kerja, kakak saya dah ambik alih tugas anak sulung yg sebenar sebab saya diperantauan (huuuu sdg meratapi lagu dendang perantau ;p). Kebetulan rezeki kakak saya dgn adik saya mmg kt kg famili saya. jadinya diorang kerja kt sana sekali gus mmg dapat jenguk2 mak saya lah kan. Sedangkan saya ni jauh, sebulan sekali je kot balik. ada jugak bulan2 yang tak dapat balik. kerja la katakan kan kan kan... bukan tak ingat org tua. ingaatt kau, kalau tak takkan setiap masa saya call kan. Walaupun saya jauh, tapi hati saya dekat =)

Bila saya tak dapat memenuhi permintaan ibu saya, pasti saya akan merujuk kepada kakak saya, bukan adik saya. Jadi, tugas seorang kakak merangkap anak sulung sangat mencabar ok. Huuuu kesian kakak saya kan. Tapi dia sgt supportive lah. Tak kira ape pun, dia mmg selalu mengambil part. So, dalam hal2 yang saya terpaksa minta tolong dia, mmg rela hati dia akan tolong. Thanks kak long!

Tapi dalam hati saya, tiada siapa pun tahu kan.. saya rasa macam saya anak yang tak berbudi kpd org tua sbb saya jarang balik kg dan kalau balik pun nk kena bahagi2 balik sini kejap balik sana kejap sedangkan kalau saya duk kt kg boleh je saya tgok2 mak saya. Duit of coz tak sama. walaupun kita bagi makpak kita duit, mmg tak sama dgn kita berbakti kpd mereka. bila diorang nk minta tolong itu ini, at least kita ada dekat dan senang nk membantu kan. Kalau duk jauh, susah sikit nk buat mcm tu kan. kebetulan masa makpak kita perlukan kita, kita pulak yg takde disisi ;(

4 comments:

  1. masa kecik dulu, kakak sulung wani garanggggg

    skrg, sungguh rapat sgt2 hekhek bestnye ada kakak, boleh mintak brg2 yg dia xpakai. dia kata ha amikla pinjam, tp bila pulang balik, dia kata amik jelah terus hahaha

    ReplyDelete
  2. ya wanie, kakak saya pun mmg baik sgt2 dan sgt memahami... beruntung giler rasanya kan??

    ReplyDelete
  3. im the elders in my family...tanggungjawab bersama2 adik beradik tu yg ptg...Yg ptg tanamkan sifat adik2 pun sama penting dlm mengalas tggjwb ...mesti mereka akan turut rasa dihargai dan tidak rasa terbeban...nice blog :)be my follower ye..boleh keeo in touch always :)

    ReplyDelete
  4. With Julia: Betul tu. kalau kakak tak ajar adik2, sapa lagi nk ajar kan?

    thank you for the comment. I dah jadi your follower ;)

    ReplyDelete

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top