SOLAT adalah WAJIB
sudahkah anda menunaikannya?

Friday, December 10, 2010

Driver mmg macam ni eh?

Mintak maaf la saya bukan prejudis terhadap 'driver' a.k.a pemandu tapi saya dah jumpa beberapa org drebar ni yang perangai macam harammmm. Dah la gedik, gatal, miang, tak tau malu, kurang ajar, perasan mcm dia bagus la sgt, berlagak ko macam bos aku, bla bla bla bla..macam2 lagi la saya dah malas nk tulis kt sini panjang2.

Memang kerjaya drebar tu memerlukan korang bersikap demikian ke? Saya sgt2 tak paham. First time saya berjumpa dgn pemandu... ada la dlm 5 tahun lepas. Perangai mmg mcm harem sajo. penipu, ckp putar alam punya org. baik bkawan dgn k*ling je.

Pastu bila kerja kt sini, jumpa lagi pemandu (pemandu teksi eksekutif hotel) punnn macam harem je. Perasan dia bagus dan dan nak suruh saya suka kt dia. Apekah ko dah giler weh? Ko suka aku, tu ko punya pasal. Aku suruh ko buat job (means nk kasi ko duit/bisnes) ni nk lelebih plaks. So, bai bai je la. Ramai lagi teksi eksekutif lain yg saya boleh laburkan duit. Bukan dia sorang je. Ko carik pasal dgn sku, dgn bisnes2 ko skali melepas...hambik.

Pastu saya jumpa pemandu lain (pun teksi eksekutif hotel jugak). Dia nih, kalau dlm telepon, ckp dgn saya mcm kucing patah tengkuk. punya la mengada2nya mmg geli OK. hishhhh tak suka. Tp bila dlm teksi, dia jwb call org lain, terus dia tukar suara. nmpak sgt la kan. sudahnya saya just deal bisnes je dgn dia. kdg2 dia call saya tak jwb sbb malas nk bckp dgn dia. Lagipun takut dia plak jadi perasan macam kes pertama dulu tuh..huhu. Skg dah kurang dah bg dia bisnes. Nk cari drebar lain plak. Takde herannya..kan byak lagi org lain. Saya tolong org melayu. org bukan melayu saya tak bg pun bisnes nih. Massyukk ohh bisnes mcm ni. Skali visitor saya dtg, bape riban diorang dpt? padahal bape hari je buat job. Tapi kalau org melayu buat hal, sendiri mau ingat la kan?

Dan yang buat saya angin ialah pemandu U** ni yang macam hareemmm perangai. Langsung tak respect org. Buat keje cincai mcm hape je. Bawak guest VVIP pun muka mcm tembok nk mintak kena lempang. Kalau guest tanya langsung tarik muka 40inchi. pastu kurang hajar. Guest blanja mkn langsung takde nk ucap trima kasih ke ape. lepas makan main blah mcm tu je. Kalau skali takpe, ni berkali2. Guest blanja mkn kt hotel ok, bukan kt kedai mamak. Mcmne la dia dpt gaji bulan2. berkat ke kalau ko kerja mcm tu? serius saya mcm nk lempang je. Pemandu U** ni saya jumpa 2 3 org yg perangai haprak mcm ni. bukan sorang, okey. U** bayar gaji tetiap bulan ko masih tak bersyukur. ko ingat ko bos ke? Ada yg marah2 guest. Saya mmg pantang la kalau org kurang ajar dgn bos2(guest) saya.

Sepanjang beberapa tahun yg saya kenal driver ni, saya dpt simpulkan kt sini;
1. Pembohong.
2. Cakap besar. Gebang sana sini padahal haprak pon tarak.
3. Otak letak kt kepala lutut. Sbb dia boleh tukar position bos sesuka hati. Cth: bos dia buat mcm pemandu dan 'dia' anggap diri dia sbg bos.
4. Kurang ajar. Langsung tak jaga tatasusila bila berdepan dgn org besar/kenamaan/org asing.
5. Gatal/miang keladi/tau nk ngurat je kerjanya..
6. Suka ambik kesempatan.

List2 diatas adalah daripada pengalaman saya sendiri. Saya tak 'UMUM'kannya. Maksudnya bukanlah semua KOT pemandu mcm yang saya jumpa. Mungkin jugak nasib saya selalu bertemu dgn org yg salah.. Tuhan saje yang tahu mcmne azabnya bila berdepan dgn org2 mcm nih.
(gambar drp google)

1 comment:

  1. Hi dear..

    Thanks for visiting & following my blog.. I've linked yours too! :)

    ReplyDelete

☆☀♥ feel free to leave your comments ♥☀☆

Related Posts with Thumbnails

Ramai jugak yang baca entry ni.....

 
Go To Top